GYIK

-Mi az a ticket?

A ticket, magyar fordításban “hibabejelentő jegy” egy széles körben használt módszer a problémák jelentésére. Egy felhasználói hatókörön kívüleső problémában hibajegy feladásával lehet kérni a munkatársak segítségét. Az egyik alapvető szabály, hogy egy hibának egy jegyet illik nyitni, a fejleményeket pedig az alatt megvitatni. A KTKSzSz hibabejelentéseit a support.ktk.bme.hu oldalon tehetitek meg.

 

-Nincs netkábel a szobámban

A netkábelt a saját szobájába mindenkinek magának kell biztosítania. Ha szükséged van egyre, vagy hosszabbra cserélnéd sajátodat, keress meg egy számtechest, mert nekünk mindig van eladó.

 

-Mi az a MAC cím, és melyik kell nekem a sok közül?

A Media Access Control address a hálózati eszközök egyedi fizikai címe. Ez alapján azonosíthatóak az egyes eszközök. Ilyen címe a Bluetooth eszközöktől kezdve, a GSM modulokon át, a windows alagútadapterig mindennek van. 

A kollégiumban alapvetően két hálózati eszköz címére van szükség:
Ethernet adapter (Helyi kapcsolat)
Vezeték nélküli hálózati adapter (Vezeték nélküli hálózati kapcsolat)

Kiíratni windows konzolban (start menübe cmd, majd enter) a "getmac /v" vagy az “ipconfig /all” paranccsal lehet, onnan a listából a fizikai cím kell.

 

-Beírhatom a telefonom WIFI MAC címét netregbe?

Nem! Csakis egy számítógép LAN és WIFI MAC címét lehet beírni, ellenkező esetben csak szakadozva lesz netkapcsolat, és mi úgyis észrevesszük. Telefonról és tabletről a KármánX hálózaton keresztül tudtok netezni (bővebben).

 

-Le akarom cserélni a gépem, hogyan lesz netem az új MAC címmel?

A (csak kollégiumi hálózatból elérhető) netreg.ktk.bme.hu oldalon tudod módosítani az adataidat, a módosítást követő 1-1,5 órán belül frissül a rendszer.

 

-Facebookon, Gmailen, és pár egyéb oldalon kívül nem érhető el semmi!

Ez azért van, mert valamiért nem kapod meg az IPv4 címed, csak az IPv6-ot.

Amennyiben nemrég töltötted ki a netreget, légy türelemmel. Az adataid megadása/megváltoztatása után a géped átmeneti állapotba kerül 1 órára, ilyenkor nincs IPv4 hozzáférésed.

A másik leggyakoribb oka az szokott lenni, hogy átváltottál kábeles netről wifisre, vagy fordítva, és a Windows nem engedi felvenni ugyanazt az ipv4 címet a másik hálózati kártyán, mert az első még lefoglalja. A megoldás az, hogy a hálózati és megosztási központ adapterbeállítások menüpontjában letiltod majd visszaengedélyezed a korábban használt hálózati eszközt (ha kábelről wifire váltottál, akkor a kábelest, és fordítva is értelemszerűen), ha ezután nem frissülne azonnal, akkor a jól bevált netkábel kihúz-visszadug módszer segít.

Ezeken kívül előfordulhat, hogy (rosszul konfigurált) fix IPv4-es cím van beállítva, ezt az alábbi módon tudod visszaállítani (Windowson):
Vezérlőpult \ Hálózati és megosztási központ \ Kapcsolatoknál kapcsolat kiválasztása (Ethernet) \ Tulajdonságok \ A TCP/IP protokoll 4-es verziója (TCP/IPv4) \ Tulajdonságok: Itt ki kell választani mind az IP cím, mind a DNS kiszolgáló automatikus kérését.

 

-Az első emeleten lakom, beköltöztem/átköltöztem, nincs netem és a szobaszámom nagyobb mint 124.

Légyszíves adj fel egy hibajegyet a support.ktk.bme.hu oldalon "Átköltöztem és nincs netem" témában. A hibajegyben kérlek add meg, hogy ha előző az előző bentlakási időszakban kolis voltál, akkor hol laktál, vagy amennyiben nem, akkor azt, hogy előző félévben nem laktál bent. Amennyiben nem tudod megoldani a hibajegy feladását, akkor keress meg személyesen az 561-ben.

 

-Tudok a szobámban WIFI-t beüzemelni?

Igen, de csak a ktkszsz.ktk.bme.hu/wifi oldalon lévő leírás pontos betartásával.

 

-Mi az az IP cím, és miért kapok én ilyet?

Aki a kollégiumban regisztrált internetkapcsolattal rendelkezik, a világ felé publikus, és saját hálózati címet kap.

Lényegében erre van szükségetek, hogy a szabályokat betartva, korlátlanul elérjétek a világhálót.

Könnyen ellenőrizheted, hogy megkapta e a géped a megfelelő IP-t. Egyszerűen menj a netreg.ktk.bme.hu/hu/netreg oldalra. Ha a regisztrációd kész, az utolsó sor megmondja, hogy épp regisztrált, vagy nem megfelelő regisztrációval rendelkező netről nézed az oldalt (értelemszerűen ezt arról az eszközről tudod csak megtenni, amit ellenőrizni akarsz, a telefonodról nem fogod tudni ellenőrizni a géped állapotát).

 

Hogyan lehet netem?

Az internet eléréshez regisztrálnod kell azt az eszközt, amelyikről a továbbiakban szeretnéd használni a hálózatot a (csak a kollégiumi hálózatból elérhető) https://netreg.ktk.bme.hu oldalon. A regisztrációt követően körülbelül 1-1,5 órán belül lesz alapszintű internet hozzáférésed.
Amennyiben az úgynevezett emelt szintű (nem minimális) szolgáltatást szeretnél elérni a készülékeden, úgy a http://www.bmejegy.hu/ oldalon vásárold meg a kármános “Hálózathasználati díj” tételt.

 

-Mi az az alapszolgáltatás, és miben tud többet az emelt szintű szolgáltatás?

Az alapszolgáltatás egy minimális hozzáférés a világhálóhoz, melynek az a célja, hogy a netdíjat a kármános netről is be tudd fizetni illetve, hogy az alapvető egyetemi oldalakat elérd. Ennek az igénybevételével a felhasználó egy regisztrált eszközön a Kármában minden naptári héten jogosult 2GB teljes adatforgalmat (fel és letöltés összesen) elhasználni. A forgalom túllépést követően az adott naptári hétre megszűnik az internet hozzáférése a felhasználónak. Ezen korlát emelésére, illetve ennek mellőzésére sajnos semmilyen esetben sincs lehetőségünk. Felhívjuk a figyelmet, hogy az alapszintű szolgáltatás esetében sem a gigás sávszélesség, sem a tanuláshoz nem szükséges tevékenységekhez a hozzáférés nem garantált.
Az emelt szintű szolgáltatás esetén lényegesen nagyobb hálózati forgalom engedélyezett a felhasználók számára. Jelenleg ez feltöltésre napi 8GB, letöltésre hét nap alatt (csúszóablak szerűen) 100GB.

 

-Regisztráltam és/vagy fizettem Hálózathasználati díjat, de még mindig nincs internet hozzáférésem

Ennek több oka is lehet:

  • A regisztrációt követően 1-1,5 órát szükséges várni, mire minden rendszeren átszinkronizálnak az adataid, csak ezt követően fogsz hozzáférni a hálózathoz.
  • Az adott félévben még nem véglegesítetted az internet regisztrációdat.
  • A beírt MAC címed nem helyes.
  • Alapszintű hozzáférést használsz (nem fizettél, vagy az utalásod még nem érkezett meg), így ennek a szabályai érvényesek rád; valószínűleg túllépted a megadott heti hálózati forgalmat. Ha fizettél, úgy kérünk légy türelemmel, a fizetés megérkezését követő hajnal egy órától lesz internet hozzáférésed.

Azaz ellenőrizd a https://netreg.ktk.bme.hu oldalon a fenti két pontot. Amennyiben az internet fizetési határidő előtt közvetlen, vagy az után fizettél akkor pedig kérünk légy türelemmel, az összeg megérkezését követően automatikusan aktivál a rendszerünk.

 

-Szerepelek a szégyenfalon ingyenes adatforgalom elfogyott indokkal, pedig még csak hétfő van.

Amennyiben új hét van, akkor is könnyen lehet, hogy az éjszaka a géped leforgalmazta rövid idő alatt ezt az adatmennyiséget (Pl.: Több nagyobb program frissítette magát), ekkora sávszélesség mellett ez akár pár perc alatt lehetséges.

-Már volt netem, de elment, a másik csatlakozóba átdugva viszont megint van!

Ilyenkor általában nem a csatlakozó romlott el (bár az is előfordulhat), hanem a switch letiltotta a portot biztonságtechnikai okokból. Két verzió lehetséges:
Pár óra múlva magától visszajön, ilyenkor a letiltás oka kontaktos csatlakozó vagy kábel (adott időn belül túl sokszor megszakad és újracsatlakozik)
Ha magától nem jön vissza akkor súlyosabb a kihágás, ilyenkor érdemes a gép kártevőmentességét ellenőrizni, vagy abbahagyni azt a tevékenységet, ami közben a hiba előjött

 

-Azt mondjátok, rossz a kábelem, pedig most vettem, biztos nem rossz!

Láttunk mi már karón varjút. Sajnos előfordul, hogy a frissen vásárolt kábelek is hibásak. Ha felmerült a gyanú, hogy rossz a kábeletek, a kételyt legkönnyebben úgy oszltathatjátok el, ha a szobatárssal cseréltek egy időre, amikor épp mindkettőtöknek működik a kapcsolata. Ezek után ha újra annak megy el, akinél a gyanús kábel volt, akkor meg is van a bűnös.

 

-Túlléptem a forgalomkorlátot, meddig nem lesz internetem?

Fizetett internet esetén: Az attól függ, hogy milyen indokkal lett letiltva a géped, és hogy mennyire vagy visszaeső. Alapvetően pár órával a túllépés után kezdődik a tiltás, és (a kihágástól függően) valamelyik nap éjfélkor ér véget (a pontos értéket a netreg.ktk.bme.hu/hu/wall_of_shame oldalon tudod megnézni).

Alapszintű szolgáltatás esetén: A következő hét hajnal egy óráig nem lesz interneted, függetlenül attól, hogy mit látsz a fent megjelölt honlapon.

 

-Letiltott a rendszer, pedig nem is töltöttem föl sokat!

De, valószínűleg igen, csak ezt nem vetted észre. Magas feltöltést a nyilvánvaló okokon (torrent, ftp feltöltés, stb) kívül más tevékenységek is okozhatnak, például felhő szinkronizálások (Dropbox, Google drive, Onedrive), vagy videó streamelés (online film, meccs nézés), esetleg távoli asztali kapcsolat (TeamViewer, stb). Rosszabb esetben a nagy adatforgalmat valamilyen kártékony program is okozhatja, ha nagyon nem találod az okot, akkor éredmes a géped átnézni valamilyen kártevőirtóval.

Felhívjuk az alaszintű szolgáltatást igénybevevők figyelmét, hogy gigás net mellett ha hagyjátok a gépeteken futó programokat forgalmazni, akkor a heti forgalomkorlát akár pár perc alatt is túlléphető, így erre legyetek tekintettel!

 

-Miért nem érem el a netreget, amikor van internetem?

A kollégiumban csak akkor nem éred el a netreget, ha áramszünet van, vagy ha le van tiltva a géped. Ha nem vagy a kollégiumban, akkor ez a magyarázat, ugyanis a netreg csak a kollégiumból elérhető.

 

-Hogyan tudom használni a Kármán FTP-t?

Az ftp://ftp.ktk.bme.hu/ oldalon "ktk" felhasználónévvel és "ktk" ​jelszóval történő bejelentkezés után érheted el a leírást különböző programokra és platformokra.