GYIK

-Mi az a ticket?

A ticket, magyar fordításban “hibabejelentő jegy” egy széles körben használt módszer a problémák jelentésére. Egy felhasználói hatókörön kívüleső problémában hibajegy feladásával lehet kérni a munkatársak segítségét. Az egyik alapvető szabály, hogy egy hibának egy jegyet illik nyitni, a fejleményeket pedig az alatt megvitatni. A KTKSzSz hibabejelentéseit a support.ktk.bme.hu oldalon tehetitek meg.

 

-Nincs netkábel a szobámban

A netkábelt a saját szobájába mindenkinek magának kell biztosítania. Ha szükséged van egyre, vagy hosszabbra cserélnéd sajátodat, keress meg egy számtechest, mert nekünk mindig van eladó.

 

-Mi az a MAC cím, és melyik kell nekem a sok közül?

A Media Access Control address a hálózati eszközök egyedi fizikai címe. Ez alapján azonosíthatóak az egyes eszközök. Ilyen címe a Bluetooth eszközöktől kezdve, a GSM modulokon át, a windows alagútadapterig mindennek van. 

A kollégiumban alapvetően két hálózati eszköz címére van szükség:
Ethernet adapter (Helyi kapcsolat)
Vezeték nélküli hálózati adapter (Vezeték nélküli hálózati kapcsolat)

Kiíratni windows konzolban (start menübe cmd, majd enter) a "getmac /v" vagy az “ipconfig /all” paranccsal lehet, onnan a listából a fizikai cím kell.

 

-Beírhatom a telefonom WIFI MAC címét netregbe?

Nem! Csakis egy számítógép LAN és WIFI MAC címét lehet beírni, ellenkező esetben csak szakadozva lesz netkapcsolat, és mi úgyis észrevesszük. Telefonról és tabletről a KármánX hálózaton keresztül tudtok netezni (bővebben).

 

-Le akarom cserélni a gépem, hogyan lesz netem az új MAC címmel?

A (csak kollégiumi hálózatból elérhető) netreg.ktk.bme.hu oldalon tudod módosítani az adataidat, a módosítást követő 1-1,5 órán belül frissül a rendszer.

 

-Facebookon, Gmailen, és pár egyéb oldalon kívül nem érhető el semmi!

Ez azért van, mert valamiért nem kapod meg az IPv4 címed, csak az IPv6-ot.

Amennyiben nemrég töltötted ki a netreget, légy türelemmel. Az adataid megadása/megváltoztatása után a géped átmeneti állapotba kerül 1 órára, ilyenkor nincs IPv4 hozzáférésed.

A másik leggyakoribb oka az szokott lenni, hogy átváltottál kábeles netről wifisre, vagy fordítva, és a Windows nem engedi felvenni ugyanazt az ipv4 címet a másik hálózati kártyán, mert az első még lefoglalja. A megoldás az, hogy a hálózati és megosztási központ adapterbeállítások menüpontjában letiltod majd visszaengedélyezed a korábban használt hálózati eszközt (ha kábelről wifire váltottál, akkor a kábelest, és fordítva is értelemszerűen), ha ezután nem frissülne azonnal, akkor a jól bevált netkábel kihúz-visszadug módszer segít.

 

-Az első emeleten lakom, beköltöztem/átköltöztem, nincs netem és a szobaszámom nagyobb mint 124.

Légyszíves adj fel egy hibajegyet a support.ktk.bme.hu oldalon "Átköltöztem és nincs netem" témában. A hibajegyben kérlek add meg, hogy ha előző az előző bentlakási időszakban kolis voltál, akkor hol laktál, vagy amennyiben nem, akkor azt, hogy előző félévben nem laktál bent. Amennyiben nem tudod megoldani a hibajegy feladását, akkor keress meg személyesen az 561-ben.

 

-Tudok a szobámban WIFI-t beüzemelni?

Igen, de csak a ktkszsz.ktk.bme.hu/wifi oldalon lévő leírás pontos betartásával.

 

-Mi az az IP cím, és miért kapok én ilyet?

Aki a kollégiumban fizetett internetkapcsolattal rendelkezik, a világ felé publikus, és saját hálózati címet kap.

Lényegében erre van szükségetek, hogy a szabályokat betartva, korlátlanul elérjétek a világhálót.

Könnyen ellenőrizheted, hogy megkapta e a géped a megfelelő IP-t. Egyszerűen menj a netreg.ktk.bme.hu/hu/netreg oldalra. Ha a regisztrációd kész, az utolsó sor megmondja, hogy épp fizetett, vagy ingyen netről nézed az oldalt (értelemszerűen ezt arról az eszközről tudod csak megtenni, amit ellenőrizni akarsz, a telefonodról nem fogod tudni ellenőrizni a géped állapotát).

 

-Már legalább egy órája megérkezett a fizetésem, és még mindig nincs internetem, megcsináljátok?

Igen, meg, de nem most azonnal. A fizetésetek először megérkezik a MISZ-hez. Ezt ők feldolgozzák, majd küldenek egy listát a már feldolgozott fizetésekről. Amint új listát kapunk, már aktiváljuk is az embereket, de amíg eljut hozzánk annak általában van 2-3 napos átfutási ideje.

Összefoglalva: Amint a MISZ feldolgozza a fizetéseket, nálunk azonnal és automatikusan aktiválódtok. Mivel a MISZ munkájába nincs beleszólásunk, így nem tudunk válaszolni a "Mikor kezditek aktiválni az embereket?" jellegű kérdésekre.

 

-Már legalább egy hete megérkezett a fizetésem, és még mindig nincs internetem, pedig aki később fizetett, annak már van, megcsináljátok?

Igen, ez már gyanús. A probléma a legtöbb esetben az, hogy 

  • az adott félévben még nem fogadtátok el a hálózathasználati szabályzatot, illetve
  • az adott félévben nem újítottátok meg a hosztototk érvényességét,
  • esetleg gond lehet még, hogy nem jó a beírt MAC cím.  

Tehát a https://netreg.ktk.bme.hu/ oldalon bejelentkezés után végezd el a regisztrációt, vagy ha ez már megvan, akkor ellenőrizd le az ott megadott MAC címedet!

 

-Már volt netem, de elment, a másik csatlakozóba átdugva viszont megint van!

Ilyenkor általában nem a csatlakozó romlott el (bár az is előfordulhat), hanem a switch letiltotta a portot biztonságtechnikai okokból. Két verzió lehetséges:
Pár óra múlva magától visszajön, ilyenkor a letiltás oka kontaktos csatlakozó vagy kábel (adott időn belül túl sokszor megszakad és újracsatlakozik)
Ha magától nem jön vissza akkor súlyosabb a kihágás, ilyenkor érdemes a gép kártevőmentességét ellenőrizni, vagy abbahagyni azt a tevékenységet, ami közben a hiba előjött

 

-Azt mondjátok, rossz a kábelem, pedig most vettem, biztos nem rossz!

Láttunk mi már karón varjút. Sajnos előfordul, hogy a frissen vásárolt kábelek is hibásak. Ha felmerült a gyanú, hogy rossz a kábeletek, a kételyt legkönnyebben úgy oszltathatjátok el, ha a szobatárssal cseréltek egy időre, amikor épp mindkettőtöknek működik a kapcsolata. Ezek után ha újra annak megy el, akinél a gyanús kábel volt, akkor meg is van a bűnös.

 

-Túlléptem a forgalomkorlátot, meddig nem lesz internetem?

Az attól függ, mennyire vagy visszaeső. Alapvetően pár órával a túllépés után kezdődik a tiltás, és másnap éjfélkor ér véget (a pontos értéket a netreg.ktk.bme.hu/hu/wall_of_shame oldalon tudod megnézni).

 

-Letiltott a rendszer, pedig nem is töltöttem föl sokat!

De, valószínűleg igen, csak ezt nem vetted észre. Magas feltöltést a nyilvánvaló okokon (torrent, ftp feltöltés, stb) kívül más tevékenységek is okozhatnak, például felhő szinkronizálások (Dropbox, Google drive, Onedrive), vagy videó streamelés (online film, meccs nézés), esetleg távoli asztali kapcsolat (TeamViewer, stb). Rosszabb esetben a nagy adatforgalmat valamilyen kártékony program is okozhatja, ha nagyon nem találod az okot, akkor éredmes a géped átnézni valamilyen kártevőirtóval.

 

-Miért nem érem el a netreget, amikor van internetem?

A kollégiumban csak akkor nem éred el a netreget, ha áramszünet van, vagy ha le van tiltva a géped. Ha nem vagy a kollégiumban, akkor ez a magyarázat, ugyanis a netreg csak a kollégiumból elérhető.

 

-Hogyan tudom használni a Kármán FTP-t?

Az ftp://ftp.ktk.bme.hu/ oldalon "ktk" felhasználónévvel és "ktk" ​jelszóval történő bejelentkezés után érheted el a leírást különböző programokra és platformokra.