GYIK

Submitted by bartos on Thu, 05/25/2017 - 01:23

Tartalom

 

-Mi az a ticket?

A ticket, magyar fordításban “hibabejelentő jegy” egy széles körben használt módszer a problémák jelentésére. Egy felhasználói hatókörön kívüleső problémában hibajegy feladásával lehet kérni a szakosztály segítségét. Az egyik alapvető szabály, hogy egy hibának egy jegyet illik nyitni, a fejleményeket pedig az alatt megvitatni. A KTKSzSz hibabejelentéseit a support.ktk.bme.hu oldalon tehetitek meg.

 

-Átköltöztem és nincs netem

Költözés után át kell írnod a géped szobaszámát netregen. Ezt nem szabad összetéveszteni a ktkaccount oldalon található szobaszámoddal.

 

-Nincs netkábel a szobámban

A netkábelt a saját szobájába mindenkinek magának kell biztosítania. Ha szükséged van egyre, vagy hosszabbra cserélnéd sajátodat, keress meg egy számtechest, mert nekünk mindig van eladó.

 

-Mi az a MAC cím, és melyik kell nekem a sok közül?

A Media Access Control address a hálózati eszközök egyedi fizikai címe. Ez alapján azonosíthatóak az egyes eszközök. Ilyen címe a Bluetooth eszközöktől kezdve, a GSM modulokon át, a windows alagútadapterig mindennek van. 

A kollégiumban alapvetően két hálózati eszköz címére van szükség:
Ethernet adapter (Helyi kapcsolat)
Vezeték nélküli hálózati adapter (Vezeték nélküli hálózati kapcsolat)

Amennyiben valamilyen USB-Ethernet adaptert használsz, akkor annak a címét kell megadni

Windows gépházban > Hálózat és internet > Ethernet > Az elérhető adapter  > Fizikai (MAC-) cím

Windows gépházban > Hálózat és internet > Wifi > Hardvertulajdonságok  > Fizikai (MAC-) cím

Windows parancssorban (start menübe cmd, majd enter) a getmac /v  vagy az ipconfig /all paranccsal lehet, onnan a listából a fizikai cím kell.

MacOS Rendszerbeállítások között > Hálózat > Speciális > Hardver fülön > MAC cím

Linuxon a terminálban az ip link show paranccsal tudjuk megnézni.

-Beírhatom a telefonom WIFI MAC címét netregbe?

Nem! Telefonról és tabletről jelenleg sajnos nem érhető el a hálózat, tehát csakis egy számítógép LAN és WIFI MAC címét lehet beírni. Ellenkező esetben csak szakadozva lesz netkapcsolat, és mi úgyis észrevesszük.

 

-Le akarom cserélni a gépem, hogyan lesz netem az új MAC címmel?

A (csak kollégiumi hálózatból elérhető) netreg.ktk.bme.hu oldalon tudod módosítani az adataidat, a módosítást követő 1-1,5 órán belül frissül a rendszer.

 

-Facebookon, Gmailen, és pár egyéb oldalon kívül nem érhető el semmi!

Ez azért van, mert valamiért nem kapod meg az IPv4 címed, csak az IPv6-ot.

Amennyiben nemrég töltötted ki a netreget, légy türelemmel. Az adataid megadása/megváltoztatása után a géped átmeneti állapotba kerül 1 órára, ilyenkor nincs IPv4 hozzáférésed.

A másik leggyakoribb oka az szokott lenni, hogy átváltottál kábeles netről wifisre, vagy fordítva, és a Windows nem engedi felvenni ugyanazt az ipv4 címet a másik hálózati kártyán, mert az első még lefoglalja. A megoldás az, hogy a hálózati és megosztási központ adapterbeállítások menüpontjában letiltod majd visszaengedélyezed a korábban használt hálózati eszközt (ha kábelről wifire váltottál, akkor a kábelest, és fordítva is értelemszerűen), ha ezután nem frissülne azonnal, akkor a jól bevált netkábel kihúz-visszadug módszer segít.

Ezeken kívül előfordulhat, hogy (rosszul konfigurált) fix IPv4-es cím van beállítva, ezt az alábbi módon tudod visszaállítani (Windowson):
Vezérlőpult \ Hálózati és megosztási központ \ Kapcsolatoknál kapcsolat kiválasztása (Ethernet) \ Tulajdonságok \ A TCP/IP protokoll 4-es verziója (TCP/IPv4) \ Tulajdonságok: Itt ki kell választani mind az IP cím, mind a DNS kiszolgáló automatikus kérését.

 

-Mi az az IP cím, és miért kapok én ilyet?

Aki a kollégiumban regisztrált internetkapcsolattal rendelkezik, a világ felé publikus, és saját hálózati címet kap.

Lényegében erre van szükségetek, hogy a szabályokat betartva, korlátlanul elérjétek a világhálót.

Könnyen ellenőrizheted, hogy megkapta e a géped a megfelelő IP-t. Egyszerűen menj a netreg.ktk.bme.hu/hu/netreg oldalra. Ha a regisztrációd kész, az utolsó sor megmondja, hogy épp regisztrált, vagy nem megfelelő regisztrációval rendelkező netről nézed az oldalt (értelemszerűen ezt arról az eszközről tudod csak megtenni, amit ellenőrizni akarsz, a telefonodról nem fogod tudni ellenőrizni a géped állapotát).

 

-Hogyan lehet netem?

Az internet eléréshez regisztrálnod kell azt az eszközt, amelyikről a továbbiakban szeretnéd használni a hálózatot a (csak a kollégiumi hálózatból elérhető) https://netreg.ktk.bme.hu oldalon. A regisztrációt követően körülbelül 1-1,5 órán belül lesz alapszintű internet hozzáférésed.
Amennyiben az úgynevezett emelt szintű (nem minimális) szolgáltatást szeretnél elérni a készülékeden, úgy majd az általunk későbbiekben meghirdetett módon tudod megtenni.
Nyáron ehhez hasonlóan (mivel nincs alapszintű szolgáltatás ekkor), így a regisztráció és a fent említett tétel megvásárlása az előfeltétele az internet elérésnek.

 

-Mi az az alapszolgáltatás, és miben tud többet az emelt szintű szolgáltatás?

Az alapszolgáltatás egy minimális vezetékes hozzáférés a világhálóhoz, melynek az a célja, hogy a netdíjat a kármános netről is be tudd fizetni illetve, hogy az alapvető egyetemi oldalakat elérd. Ennek az igénybevételével a felhasználó egy regisztrált eszközön a Kármában minden naptári héten jogosult 2GB teljes adatforgalmat (fel és letöltés összesen) elhasználni. A forgalom túllépést követően az adott naptári hétre megszűnik az internet hozzáférése a felhasználónak. Ezen korlát emelésére, illetve ennek mellőzésére sajnos semmilyen esetben sincs lehetőségünk. Felhívjuk a figyelmet, hogy az alapszintű szolgáltatás esetében sem a gigás sávszélesség, sem a tanuláshoz nem szükséges tevékenységekhez a hozzáférés nem garantált, illetve, hogy csak félévközi időben érhető el ez a szolgáltatás forma, nyáron nem.
Az emelt szintű szolgáltatás esetén lényegesen nagyobb hálózati forgalom engedélyezett a felhasználók számára. Jelenleg ez feltöltésre napi 8GB, letöltésre hét nap alatt (csúszóablak szerűen) 100GB. Ebbe jelenleg az egyetem fele/felől történő forgalmazás nem számít bele (kivéve VPN), illetve a Microsoft dokumentációja szerinti Teams és Stream szerverek fele/felől történő forgalmazás (jellemzően Teams konferenciahívások, videók utólagos megnézése).

 

-Regisztráltam és/vagy fizettem Hálózathasználati díjat, de még mindig nincs internet hozzáférésem

Ennek több oka is lehet:

  • A regisztrációt követően 1-1,5 órát szükséges várni, mire minden rendszeren átszinkronizálnak az adataid, csak ezt követően fogsz hozzáférni a hálózathoz.
  • Az adott félévben még nem véglegesítetted az internet regisztrációdat.
  • A beírt MAC címed nem helyes.
  • Sikeres volt a regisztráció, be is szinkronizálódtál, de még nem kaptad meg új IP címet. Az IP cím megújítását az operációs rendszer magától csak pár óránként végzi el, ezt a kábel kihúzásával és visszadugásával, esetleg a számítógép ki és bekapcsolásával (nem újraindítás gombbal) lehet orvosolni.
  • Alapszintű hozzáférést használsz (nem fizettél, vagy az utalásod még nem érkezett meg), így ennek a szabályai érvényesek rád; valószínűleg túllépted a megadott heti hálózati forgalmat. Ha fizettél, úgy kérünk légy türelemmel, a fizetés megérkezését követő hajnal egy órától lesz internet hozzáférésed.

Azaz ellenőrizd a https://netreg.ktk.bme.hu oldalon a fenti két pontot. Amennyiben az internet fizetési határidő előtt közvetlen, vagy az után fizettél akkor pedig kérünk légy türelemmel, az összeg megérkezését követően automatikusan aktivál a rendszerünk. Természetesen a alapszintű szolgáltatás miatti korlátozások is feloldásra kerülnek az akitválással egy időben.

 

-Szerepelek a szégyenfalon ingyenes adatforgalom elfogyott indokkal, pedig még csak hétfő van.

Amennyiben új hét van, akkor is könnyen lehet, hogy az éjszaka a géped leforgalmazta rövid idő alatt ezt az adatmennyiséget (Pl.: Több nagyobb program frissítette magát), ekkora sávszélesség mellett ez akár pár perc alatt lehetséges.

 

-Már volt netem, de elment, a másik csatlakozóba átdugva viszont megint van!

Ilyenkor általában nem a csatlakozó romlott el (bár az is előfordulhat), hanem a switch letiltotta a portot biztonságtechnikai okokból. Két verzió lehetséges:
Pár óra múlva magától visszajön, ilyenkor a letiltás oka kontaktos csatlakozó vagy kábel (adott időn belül túl sokszor megszakad és újracsatlakozik)
Ha magától nem jön vissza akkor súlyosabb a kihágás, ilyenkor érdemes a gép kártevőmentességét ellenőrizni, vagy abbahagyni azt a tevékenységet, ami közben a hiba előjött. Ilyen lehet például a bejelentés nélküli wifi router, vagy a UTP elosztó használata.

 

-Azt mondjátok, rossz a kábelem, pedig most vettem, biztos nem rossz!

Láttunk mi már karón varjút. Sajnos előfordul, hogy a frissen vásárolt kábelek is hibásak. Ha felmerült a gyanú, hogy rossz a kábeletek, a kételyt legkönnyebben úgy oszltathatjátok el, ha a szobatárssal cseréltek egy időre, amikor épp mindkettőtöknek működik a kapcsolata. Ezek után ha újra annak megy el, akinél a gyanús kábel volt, akkor meg is van a bűnös.

 

-Lassú az internetem

Amennyiben lassúnak érzékeled az interneted, úgy először is érdemes ellenőrizned annak sebességét kábelen: fast.com. Amennyiben ez az oldal 80-100Mbps (adott szinteken, megfelelő hálózati kártyával akár 1000Mbps) körüli értéket ír ki, úgy a kapcsolatod valószínűleg megfelelő sebességű, a hiba a számítógépnél van.
Amennyiben ennek az értéknek a töredékét éri csak el a sebesség, úgy érdemes megpróbálni másik kábellel is a sebességmérést.
Ezen kívül amennyiben lassúnak mutatkozik a kapcsolat és VPN-t használsz, úgy a mérést minden esetben VPN kapcsolat nélkül kell végezni, ugyanis így kiküszöbölhető a kiszolgáló esetleges sebességkorlátozó hatása a sebességtesztből.

 

-Túlléptem a forgalomkorlátot, meddig nem lesz internetem?

Fizetett internet esetén: Az attól függ, hogy milyen indokkal lett letiltva a géped, és hogy mennyire vagy visszaeső. Alapvetően pár órával a túllépés után kezdődik a tiltás, és (a kihágástól függően) valamelyik nap éjfélkor ér véget (a pontos értéket a netreg.ktk.bme.hu/hu/wall_of_shame oldalon tudod megnézni).

Alapszintű szolgáltatás esetén: A következő hét hajnal egy óráig nem lesz interneted, függetlenül attól, hogy mit látsz a fent megjelölt honlapon.

 

-Letiltott a rendszer, pedig nem is töltöttem föl sokat!

De, valószínűleg igen, csak ezt nem vetted észre. Magas feltöltést a nyilvánvaló okokon (torrent, ftp feltöltés, stb) kívül más tevékenységek is okozhatnak, például felhő szinkronizálások (Dropbox, Google drive, Onedrive), vagy videó streamelés (online film, meccs nézés), esetleg távoli asztali kapcsolat (TeamViewer, stb). Rosszabb esetben a nagy adatforgalmat valamilyen kártékony program is okozhatja, ha nagyon nem találod az okot, akkor éredmes a géped átnézni valamilyen kártevőirtóval.

A Windows adatforgalmi statisztika csak tájékoztató jellegű. Sok mindent nem számol, ami adatforgalommal jár. Ilyen lehet például a Windows Update , a felhőbe való szinkronizálás, vagy akár egy vírus is.

Felhívjuk az alaszintű szolgáltatást igénybevevők figyelmét, hogy gigás net mellett ha hagyjátok a gépeteken futó programokat forgalmazni, akkor a heti forgalomkorlát akár pár perc alatt is túlléphető, így erre legyetek tekintettel!

 

-Miért nem érem el a netreget, amikor van internetem?

A kollégiumban csak akkor nem éred el a netreget, ha áramszünet van, vagy ha le van tiltva a géped. Ha nem vagy a kollégiumban, akkor ez a magyarázat, ugyanis a netreg csak a kollégiumból elérhető.

 

-Hogyan tudom használni a Kármán FTP-t?

Az ftp://ftp.ktk.bme.hu/ oldalon "ktk" felhasználónévvel és "ktk" ​jelszóval történő bejelentkezés után érheted el a leírást különböző programokra és platformokra.

 

-Miért csak két fali aljzatból jön internet?

Az aljzatok túloldalán csak véges fizikai erőforrással rendelkezünk, így alapvetően nincs rá lehetőségünk, hogy mindhárom aljzat be legyen kötve.

 

-Miért nem tudok bejelentkezni a Moodle-n?

Ha nem végezted el a félévenkénti internet regisztrációdat a https://netreg.ktk.bme.hu oldalon, akkor nem fogsz tudni belépni a Moodle rendszerbe. Regisztálj és másfél órán belül már megfelelően be fogsz tudni lépni.

 

Hogyan tudok csatlakozni a KarmanX-re?

A KarmanX wifit csak beregisztrált eszközzel lehet használni.
A csatlakozáshoz szükséges jelszót a regisztráció után fogjátok látni.
Itt: https://netreg.ktk.bme.hu/hu/netreg